Skip to content Skip to footer

Yritys

Toppilan Möljä Oy on uuden ajan laivanvarustamo, joka omistaa ja operoi monipuolista laivastoaan, suunnittelee ja kehittää Toppilansalmen merellisyyttä sekä tuo esille Toppilansalmen ja Oulun merenkulun historiaa.

Toppilan Möljä Oy:n pääomistajat ovat AktiiviOmistajat Martti Haapala, Jukka Juola ja Markku Kankaala. He hankkivat tästä vuonna 1999 perustetusta yhtiöstä ennemmistön vuonna 2020.

Yhtiön omistuksessa on vanha satamahinaaja/ – jäänmurtaja M/S Alpo, joka on rakennettu Yhdysvalloissa, New Yorkissa vuonna 1943 Normandian maihinnousua varten hinaamaan keinotekoisen sataman osia rantaan.

Yhtiö on hankkinut Helsingistä 275-paikkaisen saaristoristeilijän nimeltä M/S Isosaari, alus kastettiin M/S Terwatoppilaksi kesällä 2022. 

Yhtiön tarkoituksena on rakentaa Toppilansalmen rantaan aluksilleen oman laiturin ja terminaalin sekä Merikeskuksen, jossa esitellään Toppilansalmen merellisyyden historiaa. Yhtiön perinteikäs M/S Alpo tulee olemaan omassa laiturissaan esille yleisölle.

 

Liikeidea ja strategia

Toppilan Möljä Oy:n liikeideana on kehittää suomalaista merenkulkua ja Perämeren kulkua yrittäjämäisesti. Yhtiön tavoitteita ovat mm. museorekisteröidyn Alpon arvon säilytys ja sillä merenkulun kehittäminen. Yhtiön tulevaisuuden tavoitteisiin lukeutuvat myös special charter matkat Suomen vesistöillä Terwatoppila ja Alpo aluksilla. Yhtenä tärkeistä tavoitteista nähdään itse Toppilansalmen merellisyyden ja sataman kehittäminen. mm. Alpo-laituri on yksi tärkeä tulevaisuuden tavoitteista ja hankkeista. Harjoitamme merenkulun taitoja omilla aluksillamme merenkulun koulutuksen muodossa, päästäksemme yhtiön tärkeisiin tavoitteisiin. 

 

Historiaa

Toppilan Möljä Oy perustettiin alun perin vuonna 1999 vanhan satamahinaaja/satamajäänsärkijä M/S Alpon hankkimista varten Oulun kaupungilta. Yritysten päämääränä on ollut M/S Alpon huoltaminen ja ylläpitäminen sekä Toppilansalmen merellisyyden elävöittäminen.

Vuonna 2004 Toppilan Möljä miehistönsä kanssa toteutti yhdessä matkan Normandia maihinnousun 60-vuotispäivän juhlallisuuksiin. Pitkän, 10 päivää kestäneen merimatkan jälkeen Alpo palasi juurilleen Normandiaan, jossa se 60 vuotta aiemmin oli osallistunut keinotekoisen sataman osien hinaamiseen Normandian rantaan. Alpo selvisi vaarallisesta tehtävästään vahingoittumattomana, toisin kuin moni muu samaa tehtävää suorittanut alus.

Oulun kaupunki myönsi vuonna 2004 M/S Alpolle oikeuden käyttää tarvittaessa Oulun kaupungin vaakunaa ja lippua. Lisäksi samana vuonna Museovirasto hyväksyi M/S Alpon Perinnelaivarekisterin, johon otetaan Suomen merenkulun historian kannalta merkittäviä aluksia. 

Pitkän, 20 vuotta kestäneen aktiivisen ajanjakson jälkeen, M/S Alpon ylläpito alkoi tarvita uutta sukupolvea, jotta aluksen tulevaisuus voitaisiin turvata. Miehistö vaihtuikin nuorempaan vuonna 2018. Vuoden 2020 keväällä Toppilan Möljä Oy sai uuden omistuspohjan, kun AktiiviOmistajat Martti Haapala, Jukka Juola ja Markku Kankaala hankkivat enemmistön yhtiöstä. Miesten yhteinen harrastus on veneily, ja tutustuttuaan Alpon omistajiin ja miehistöön, heidät oli helppo saada innostumaan mukaan. Tästä eteenpäin Toppilan Möljän tarinassa on alkanut uusi vaihe.